Vanliga frågor

Vanliga frågor och svar

Hyresavtal

Jag ska göra en adressändring, vars hittar jag lantmäteriets lägenhetsnummer?
Det hittar du på ditt hyresavtal.

Vart kan jag hämta mina lägenhetsnycklar?
På kontoret på Djupövägen 3, Sollefteå eller efter överenskommelse kan nycklarna skickas per post.

Inflyttningsdagen är på en lördag, när kan jag flytta in?
Är inflyttningsdagen på helgen eller en helgdag ska tillträde till lägenheten ske nästa vardag kl. 12:00 om inte något annat är bestämt.

Hyresbetalning

Jag vill betala hyran från utlandet, hur gör jag det?
För att betala från utlandet använder du dessa uppgifter:
IBAN: SE12 8000 0842 0251 3216 7759, BIC: SWEDSESS, ACCOOUNT: 8420-2 513 216 775-9

Vart skickas den första hyresavin?
Din första hyresavi får du tillsammans med ditt hyreskontrakt som sänds till dig på den adress du då bor på.

Jag vill betala hyran via autogiro, hur gör jag?
Kontakta oss så får du en blankett hem skickad till dig per post. Du kan också fylla i blanketten på vår hemsida sedan skriva ut den för underskrift och sända in den till oss på Solatum Hus&Hem AB Box 43 881 21 SOLLEFTEÅ.

När dras autogirot?
Autogirot dras alltid per den sista varje månad om du inte valt ett annat datum, möjlighet finns att välja dag, mellan den 18-20 i månaden.

Det du gör är att notera vilken dag du vill ha på blanketten som du sänder in till oss. Du kan också kontakta oss på 0620- 68 28 52.

Vad händer om jag inte betalar hyran?
Betalar du inte din hyra per förfallodag går ärendet efter 5 dagar vidare till Colligent, inkassobolaget som Solatum samarbetar med, där dröjmålsränta och avgifter läggs på.

Om inte inkassokravet betalas in så har ni förverkat er lägenhet och kommer att bli delgiven en uppsägning, ärendet går då vidare till kronofogden.

Jag har tappat bort min hyresavi, vad gör jag?
Kontakta oss så sänder vi ut en ny avi till dig.

Inflyttningsfrågor

Kan jag själv välja vilken elleverantör jag vill ha?
Ja. Kontakta det bolag som du vill ha som leverantör.

Vem är min bredbansleverantör?
Alltele. 0770-250 550

Renovering av lägenheten, får jag göra det själv?
Du kan måla och tapetsera själv på egen bekostnad utan vårt tillstånd. Men det är viktigt att det blir snyggt gjort – på ett ”fackmässigt” sätt. Det får inte vara extrema färger eller mönster. Fråga om du är osäker. Om ditt arbete inte anses fackmässigt utfört, kan du bli ersättningsskyldig.

Hur gör jag en felanmälan?
Felanmälan gör du genom att ringa kundservice på 0620-68 22 22

Var hittar jag lantmäteriverkets lägenhetsnummer?
När du anmäler en flyttning till folkbokföringen så måste du ange lantmäteri-verkets lägenhetsnummer för din lägenhet. Det finns inskrivet i ditt hyresavtal. OBS! Lantmäteriverkets lägenhetsnummer är ett helt fristående lägenhetsregister och ska inte förväxlas med Solatums.

Uppsägning

Hur säger jag upp lägenheten?
För att kunna säga upp din lägenhet måste du antingen skicka in en skriftlig uppsägning eller lämna in den till oss. På baksidan av ditt hyreskontrakt kan du också fylla i din uppsägning.

Postadress:
Solatum Hus&Hem AB
Box 43
881 21 SOLLEFTEÅ

Hur lång är uppsägningstiden?
Uppsägningstiden är 3 månader. Uppsägningsdatum är antingen den 15:e eller den sista i månaden. Uppsägningen ska vara oss tillhanda senast dessa datum.

Vem visar lägenheten vid uppsägning?
Avflyttande hyresgäst visar lägenheten eller personal från Solatum Hus&Hem.

När ska lägenheten besiktas?
Besiktningstid bokas i anslutning till avflyttningsdagen om inte annat är överenskommit.

Övriga frågor

Är det tillåtet att ha djur i lägenheten?
Ja. Undantaget är studentboende och våra gästlägenheter.

Får jag grilla på balkongen?
Ja, med el grill.

Blomlådor på balkongen, får jag ha det?
Ja, de måste dock placeras på insidan av räcket.

Hur gör jag om jag har tappat bort min nyckel?
Har du tappat din nyckel tar du kontakt med Solatums uthyrningsavdelning. Uthyrningen når du på 0620-68 28 60 eller 0620-68 28 63.

Min tv-bild fungerar inte som den ska, vad gör jag?
Då måste du själv felanmäla till Alltele på telefonnummer: 0770 – 250 550 eller maila dem på fasupport@allteleprivat.se

Samma gäller även vid problem med bredband och bredbandstelefoni.

Kundtjänst öppettider är:
Måndag-fredag             08:00-18:00
Lördag-söndag              Stängt

Teknisk support
Måndag-Fredag            08:00-20:00
Lördag-söndag              10:00-14:00