Skip to main content
logo

Internet, TV & telefoni

bredband

Bredband (Ny internetleverantör från den 1/1 -25, läs mer längre ner på sidan)

Från och med den 1 februari 2020  ingår 2 Mbit/s i alla våra lägenheter.

Tillsammans med Sollefteå Stadsnät och Bredband2 har vi kommit fram med ett erbjudandet där du som hyresgäst får tillgång till en grundtjänst på 2 Mbit/s, det betyder att du som hyresgäst inte behöver teckna nätavtal med Sollefteå stadsnät som normalt kostar 175 kr/månad samt en engångskostnad på 500 kr.

Med 2 Mbit hastighet kan du som kund läsa din mail, betala dina räkningar, deklarera på skatteverkets hemsida, använda mina sidor på Solatums hemsida, läsa Aftonbladet, titta på Facebook/Instagram mm.

Har du behov av högre hastighet finns för alla våra hyresgäster ett erbjudande från Bredband2 om 10/10 Mbit/s, 100/100 Mbit/s eller 250/250 Mbit/s där kan du surfa snabbare, streama filmer i full HD helt problemfritt samt ladda ner filer på många gigabyte. Vänligen kontakta Bredband2 för mer information om detta erbjudande, önskar du ta del av erbjudandet via deras hemsida skriver du in din adress i sökrutan och väljer sedan alternativ Sollefteå stadsnät – Solatum. 

Har du idag en annan tjänsteleverantör så kan du naturligtvis fortsatt ha avtal med denna och då kommer nätavtalet att löpa på som det gör idag.

Läs mer om Bredband2´s erbjudande här.


Vi byter internetleverantör!

Från och med 1 januari 2025 kommer internettjänsten på 2 Mbit/s som ingår i hyran att levereras från en ny leverantör. Vi byter från Bredband2 till DigiMitt. För dig som hyresgäst kan det innebära en del förändringar beroende på om du uppgraderat ditt internet till högre hastighet eller inte.

Ej uppgraderat internet
För dig blir det ingen skillnad. 2 Mbit/s internet finns i uttaget i din lägenhet som vanligt, det är bara att surfa. Felanmälan sker som vanligt till Solatum.

Uppgraderad tjänst med BB2
Du kan behålla din uppgraderade hastighet hos Bredband2 och då kommer ditt abonnemang att uppdateras med nytt lägre pris. Mer information om det kommer från Bredband2 i separat utskick.

Nätavtalet ingick tidigare i din tjänst från Bredband2 men kommer nu måsta tecknas separat. Därför behöver du teckna ditt nätavtal innan den 1/1–2025 med Sollefteå stadsnät till en kostnad av 125 kr/månaden. (En engångskostnad för aktivering på 500 kr tillkommer till Sollefteå Stadsnät, det gäller oavsett vilken tjänsteleverantör du väljer).

Du kan teckna nätavtalet digitalt via denna länk: https://e-tjanster.solleftea.se/solatum

Felanmälan sker även i fortsättningen till Bredband2.

Uppgraderad tjänst med annan tjänsteleverantör (Arkaden, Boxer, Bahnhof, Sappa, Inleed)
För dig fortlöper ditt internetabonnemang precis som tidigare och du har redan ett tecknat nätavtal med Sollefteå stadsnät. Den enda förändring som blir för dig är att priset för nätavtal sänks från 175 kr/månad till 125 kr/månad från och med 1 januari 2025.

Felanmälan sker till respektive tjänsteleverantör.


Har du problem med att koppla in grundtjänsten kan du följa instruktionerna nedan för hjälp.

  • Kontrollera att du har kopplat in i rätt uttag. Det finns två uttag i lägenheten och det är bara i en av dessa som grundtjänsten fungerar.
  • För att kontrollera att tjänsten fungerar rekommenderar vi att du provar att direktkoppla med en dator, då utesluter vi eventuella fel på routern.

Om du vill använda flera enheter (telefon, platta, dator) samtidigt behöver du koppla in en router i uttaget för att surfa trådlöst.

Har du inte en uppgraderad tjänst kan det vara svårt att surfa trådlöst eftersom att en del av kapaciteten används till routern. Använd en kabel direkt från uttaget till enhet för bästa effekt.

Har du fortfarande problem med internet ska du göra en felanmälan. Du som har grundtjänsten 2 Mbit/s ska göra felanmälan till oss. Högre hastighet än 2 Mbit/s ska anmälas till tjänsteleverantör du har tjänsten med.

Kabel-TV

Sappa är leverantör av Kabel-TV

Digitala basutbudet är för närvarande:

Kabel-1 Kabel-2 Kabel-3 Kabel-4
Kabel-7 Kabel-5 Kabel-8 Kabel-9
Kabel-10 Kabel-6 Kabel-11 TV8
Kanal 9 TV10 Kanal 11 Kabel-12
Discovery Channel SVT Barnkanalen HD           ATG  Sappakanalen

För felanmälan eller om du har frågor gällande det digitala utbudet, kontakta Sappa på telefon: 0774-44 47 44 eller hemsidan.

Kom ihåg att säga till att ni är hyresgäst hos Solatum samt ha ditt produktnummer till din lägenhet tillgänglig. Ditt produktnummer hittar du på ditt avtal eller på din hyresavi.